برای تمام ساختمانها طراحی یک پارکینگ با ظرفیت مناسب ضروری است. تامین پارکینگ مبحث جداگانه ای است که برای مجتمعهای مسکونی، اداری و تجاری مطرح میشود و اجرای براساس قوانین وضع شده به عهده صاحبین است.
با افزایش سطح شهرهای بزرگ و تمایل بیشتر خانوادهها به شهرنشینی، تعداد خودروها رو به افزایش است. بدین منظور برای کاهش ترددها، در اجرای پارکینگ ضوابط مختلفی وضع شده است. به دلیل نبود فضای کافی برای پارک خودروها در معابر و کاهش بحث و گفتگوهای مختلف در رابطه با فضای پارک، ساخت پارکینگ به هنگام احداث ساختمان ضروری شده است. “تامین پارکینگ یا پارکینگ تامین یعنی چه؟” نیز از جمله موضوعاتی است که باید خانوادههای حضور در شهرهای بزرگ از آن مطلع باشند.
تامین پارکینگ چیست؟
صاحبین ساختمانهای مختلف باید به تعداد افراد ساکن در آن ساختمان بتوانید فضایی مناسب برای پارک در نظر بگیرند. در صورت عدم توانایی در احداث پارکینگ، باید چاره ای بیندیشند. ممکن است در مجتمع دیگر فضایی برای پارکینگ در نظر گیرند و یا در شعاع 250 متری ساختمان اقدام به تاسیس پارکینگ کنند. در حالت کلی، تامین پارکینگ مسکونی، اداری و … دارای ضوابط و نکات مختلفی است که رعایت آنها به طور کامل مورد اهمیت شمرده میشود.
انواع تامین پارکینگ
تامین پارکینگ برای ساختمانهای مختلف متفاوت است. در موارد زیر با طرحهای مختلف آن آشنا میشوید:
دسته بندی پارکینگ از نظر ابعاد:
پارکینگها از نظر ابعاد به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می شوند. پارکینگهای کوچک دارای سه مل پارک، پارکینگهای متوسط دارای 4 الی 25 محل و پارکینگهای بزرگ بیش از 25 محل پارک دارند.
دسته بندی پارکینگ از نظر موقعیت:
پارکینگهای قابل از در همکف، زیرزمین و پشت بام هستند. برای تامین پارکینگ همکف باید فضای کافی برای ورود و خروج ماشینها وجود داشته باشد. پارکینگهای زیرزمین نیز معمولاً در فضای کمی طراحی می شوند و مناسب ساختمانهای دارای تعداد واحد زیاد است. البته برای تامین پارکینگ اداری در بیشتر مواقع از این مدل پیروی می کنند. پارکینگهای پشت بام نوع دیگر پارکینگ است که بسیار کم دیده میشود و بیشتر از آن برای پارک دوچرخه یا موتور استفاده می کنند.
دسته بندی پارکینگ از نظر نوع:
پارکینگ طبقاتی که فضای بزرگی برای آن در نظر گرفته میشود و برای مراکز خرید بزرگ و برجها کاربرد دارد. این پارکینگها به حالت مارپیچ طراحی یا خودرو به کمک دستگاه بالابر جابجا میشود. برای تامین پارکینگ تجاری نیز باید ضوابط و قوانین به طور کامل رعایت شود که مهمترین آن دسترسی راحت است.
پارکینگ خیابانی نیز نوع دیگری از پارکینگها است که برای امکان عمومی به حالت روباز اجرا میشود. هدف اجرایی آن کاهش شلوغی و ازدحام ماشینها است. برای تامین پارکینگ در فضای باز باید فضای بزرگی اشغال شود که در صورت عدم متراژ کافی، استفاده از پارکینگهای مکانیزه بهترین انتخاب است.
ضوابط و قوانین تامین پارکینگ شهرداری
ضوابط تامین پارکینگ موضوعات مختلفی را پوشش می دهد. این قوانین برای تمام پارکینگها از جمله مسکونی، اختصاصی، خارج از ساختمان و … صدق میکند و ثبت شماره پارکینگ، نام و ابعاد آن در اسناد ضروری است. در ادامه با قوانین مربوط به این سازه به طور کامل آشنا میشوید:
بخش اول:
برای بهره مندی از پارکینگ باید شرایط لازم وجود داشته باشد. یکی از اساسیترین شرایط، وجود گذاری به عرض 12 متری است. پارکینگ مورد نظر باید از نظر فنی استانداردهای لازم را داشته باشد و به تعداد ورودیها، خروجیها، شعاع گردش و نبودن محدودیت سطحی آن دقت کافی اعمال شود.
بخش دوم:
در مواقعی که پارکینگ زیر ساختمان در نظر گرفته و به طبقات زیرین تقسیم می شود، این قسمت در مساحت تراکم قابل محاسبه نخواهد بود. این دسته از پارکینگها باید امکان دسترسی ساکنین به آسانسور را فراهم کنند و برای ورودی آن نیازی به قطع درختان نداشته باشد.
فضای پارکینگ باید با توجه به نیاز ساکنین انتخاب شود و دارای سقف باشد. در صورتی که در معابر ساختمان شیب وجود دارد، باید اختلاف سطح آن با ساختمان در نظر گرفته شود. به گونه ای که ارتفاع پارکینگ باید پهنتر از کوچه یا خیابان در نظر گرفته شود.
عرض راهرویی که قرار است خودرو از طریق آن وارد پارکینگ شود، باید حداقل 3 متر باشد. سطح در نظر گرفته شده برای هر پارکینگ با توجه به نیاز خودروها و فضای مورد نیاز برای تردد انتخاب شود. فضای کافی برای تردد خودرو و افراد حدود 25 متر است و سطح پارکینگ نباید از 15 متر کمتر باشد.
بخش سوم:
بخش سوم به قوانین تامین پارکینگ بافت فرسوده اشاره دارد که مخصوص پارکینگهای زیرزمین، حیاط و فضای باز است. اگر پارکینگ در زیر زمین بنا شود، حداکثر شیب رمپ حدود 15 درصد است. در مواقع نیاز امکان ایجاد اختلاف سطح در فضای پارکینگ وجود دارد که این اختلاف بین +80 الی -80 سانتی متر است. از دیگر قوانین تامین پارکینگ برای این محیطها می توان به عدم امکان استفاده از فضای زیر پله یا رمپ به جای پارکینگ است.
امکان استفاده از فضای حیاط برای محیطهای ویلایی و حیاط دار وجود دارد و میتوان خودرو را در این محل پارک نمود. محیطهایی که میتوان برای احداث پارکینگ بافت فرسوده یا ساختمانها استفاده نمود، زیرزمین، پیلوت و فضای باز مازاد ساختمان است.
دقت داشته باشید، احداث درب پارکینگ در یخ گذر امکان پذیر نیست. میتوان از سطوح زیرین خیابانهای احداث یا در حال ساخت و پارکینگهای عمومی استفاده کرد.
قوانین و ضوابط کلی پارکینگ
دیگر قوانین و ضوابط تامین پارکینگ به شرح زیر است:
- در بخشی که خودروها در آن پارک میشوند نباید موجب سروصدای بیش از حد، بوی نامطبوع و دود شود. این موارد آرامش و آسایش ساکنین را برهم میزند.
- اگر در جابجایی خودروها مشکلی پیش نیاید، امکان پارک آنها به حالت پشت سر هم وجود دارد.
- محل پارک خودروها باید به گونه ای انتخاب شود که مشکلی در باز و بسته شدن درب آنها وجود نداشته باشد. همچنین اختلالی در دسترسی درب انباری و دیگر محیطهای تاسیساتی شکل نگیرد.
- تعمیر خودرو در محل پارکنیگ ممنوع است.
- باید در کنار خودروها فضایی به عرض 0.6 متر برای رفت و آمد افراد وجود داشته باشد.
ابعاد پارک خودروها
نکات زیر برای تعیین ابعاد و اندازه پارکینگها مختلف در قوانین تامین پارکینگ وضع شده است:
- به منظور کاهش خطرات احتمالی ارتفاع پارکینگهای تجاری کوچک حدود 2.2 متر در نظر گرفته می شود. این مقدار برای پارکینگهای بزرگ حدود 2.4 است.
- ابعاد لازم برای قرارگیری خودروها به صورت کنار هم، 5 در 2.5 متر است.
- ابعاد لازم برای قرارگیری خودروها به صورت پشت سر هم 2 در 6 متر است.
- در صورت قرارگیری خودرو بین دو ستون، در پارکینگهای سرپوشیده باید فاصله ستون 5 متر و فاصله بین دو ستون حداقل 4.5 متر باشد.
- در مواقعی که محل پارک کنار دیوار است، عرض پارک باید حداقل 3 متر باشد.
- پهنای لازم برای رفت و امد پارکینگهای متوسط باید بیشتر از 5 متر باشد و در مکانهای دارای ستون بیشتر از 4.5 متر در نظر گرفته میشود.
- بیشتر شیب برای پارکینگهای شیب دار 15 درصد است.
- پهنای کافی برای ورودی پارکینگهای عمومی براساس پهنای داخلی انتخاب می شود.
ورودی و خروجی خودرو
نکات ضروری برای وضع ورودی و خروجی خودرو به شرح زیر است:
- عرض لازم برای معابر ورودی پارکینگهای بزرگ کمتر از 5 و برای پارکینگهای متوسط کمتر از 3.5 است.
- برای محیطهای دارای بر بیشتر از 25 متر میتوان از دو ورودی برای خودروها استفاده نمود.
- براساس محیط قرارگیری پارکینگ و قوانین شهرداری، امکان ارتباط حیاط یا معابر عمومی با پارکینگ وجود دارد.
- در پارکینگهایی که به پله راه پیدا میکنند، به کمک دیوار یا فضای محضور محیط پارکینگ از راه پلهها جدا می شود.
تهویه و نورگیری پارکینگ
این قوانین به اجرای تهویه پارکینگ مربوط میشود:
- پارکینگهای سر پوشیده باید از تهویه مناسب استفاده کنند.
- برای پارکینگهای زیرزمین یا همکف، استفاده از نور طبیعی ضروری است.
تجهیزات و اصول اجرایی پارکینگ
برای تامین پارکینگ دقت به تجهیزات لازم و اصولی اجرای برای ساخت آن نیز ضروری است:
- محل پارکینگ باید قابلیت شستشو داشته باشد.
- دیوارها و ستون پارکینگ باید در برابر آتش سوزی مقاوم باشند.
- استفاده از تجهیزات اطفا حریق در بخشهای مختلف پارکینگ ضروری است.
- با اجرای شیب مناسب، آبهای سطحی به راحتی دفع می شود.
- عدم لغزنده بودن کف در پارکینگهای شیب دار بسیار مهم است.
- آبرسانی به بخشهای مختلف پارکینگ نباید فراموش شود.
سخن پایانی
تامین پارکینگ یکی از مهمترین مسائلی است که ساکنان ساختمانهای مختلف به آن توجه دارند، زیرا امنیتی که این محیط برای خودروهای آن ایجاد میکند، قابل مقایسه با پارک خودرو در معابر و کوچهها نیست. برای ایجاد چنین فضایی لازم است برخی نکات و قوانین وضع شده رعایت شود. بدین شکل، پارکینگ به فضای مناسب تبدیل و خودروها در امنیت کامل پارک می شوند.