پارکینگ روتاری یا همان پارکینگ چرخ و فلکی یکی از پیشنهادهای عالی برای تامین جای پارک در کمترین فضا است. از این طرح پارکینگ برای مجتمع های مسکونی و اداری استفاده می کنند و همچنین برای مکان های مختلف عمومی مناسب است. بر پایه تکنولوژی های جدید، این سازه به سه حالت روی سطح زمین، زیر زمین و کاملا زیر سطح زمین اجرا می شود و با چرخش خودرو داخل سازه پارکینگ، امکان جابجایی و پارک آن فراهم است. همچنین قابلیت انتقال سازه پارکینگ به محل دیگر در کمترین زمان وجود دارد.
ویژگی های پارکینگ مکانیزه روتاری با توجه به نوع و تعداد خودرویی که قرار است داخل آن قرار گیرد، پیاده سازی می شود. البته امکان پارک انواع خودروهای سواری و شاسی را درون خود دارد. حتی می توان از پوشش های مختلف برای طراحی نمای پارکینگ استفاده نمود و از این فضا جهت تبلیغات و افزایش درآمد نهایت استفاده را برد.
چرا پارکینگ مکانیزه روتاری؟
پارکینگ های چرخ و فلکی یا روتاری با طراحی های نسبتا ساده اجرا می شوند و نیازی به اپراتور ندارند. زیرا شناسایی و خواندن خودروها به کمک کنترلگرهای ساده امکان پذیر است. در واقع کنار پارکینگ های دکمه های متناظر وجود دارد که به کمک آن ها به ثبت شماره پالت ها می پردازید. با فشردن دکمه و فراخوانی هر پالت، صاحبین خودرو می توانند خودرو خود را از پارکینگ خارج کنند.
از ویژگی های جذاب پارکینگ های روتاری می توان به امکان نصب سیستم های ایمنی و سیستم کنترل تردد اشاره کرد. مدت زمانی که طول می کشد خودرو از پارکینگ خارج شود به تعداد طبقات پارکینگ بستگی دارد. در حالت کلی، زمان زیادی برای انجام این کار نیاز نیست.
مزایای استفاده از پارکینگ روتاری یا چرخ و فلکی
اجرای این پارکینگ مزایای فوق العاده گفته شده در زیر را ارائه می دهد:
- نیاز به فضای نصب بسیار کم (حداقل 32 متر مربع که فضای پارک دو خودرو است.)
- عدم نیاز به نصب سیستم تهویه
- مصرف انرژی متوسط به پایین
- صدای بسار کم
- نصب راحت و سریع
- امکان نسبت در مکان های دارای ورودی محدود
- استفاده راحت و بدون دردسر
- امکان جابجایی سازه به مکان دیگر
بد نیست با معایب این پارکینگ نیز آشنا شوید:
- ناتوانی در افزایش جای پارک
- امکان ورود خودرو تنها در ارتفاع خاص
کاربرد پارکینگ طبقاتی چرخ و فلکی
پارکینگ طبقاتی یکی از گزینه های عالی برای جبران کسری پارکینگ ساختمان های مسکونی است. این سازه در کمترین فضا اجرا می شود و امکان نصب آن در حیاط های شمالی و جنوبی وجود دارد. همچنین به دلیل باز بودن ساختار آن هیچ تاثیر در کاهش نور ساختمان نمی گذارد. در ادامه با کاربردهای این پارکینگ مکانیزه بیشتر آشنا می شوید:
- فضای مسکونی
این پارکینگ به دلیل ساختار مکانیکی به راحتی داخل سازه فلزی یا بتونی ساختمان اجرا می شود. گویی جزئی از ساختمان است. البته برای این که نمای هم خوانی با ساختمان مسکونی دارد، بهتر است به طور همزمان اجرا شوند.
- مکان های عمومی
از پارکینگ مکانیزه روتاری می توان برای اجرای پارکینگ های عمومی استفاده کرد. هر کدام از این پارکینگ ها جای 16 خودرو را ارائه می دهند، در حالی که در جای پارک دو خودرو نصب می شوند. همچنین راه اندازی فازی این پارکینگ موجب می شود هر زمان که ظرفیت یکی از سازه پر شود، بدون دغدغه به سراغ سازه دیگر روید.
- مکان های تجاری و اداری
از دیگر کاربردهای پارکینگ چرخ و فلکی می توان به ساختمان های اداری و تجاری اشاره کرد. این سازه در 32 متر مربع ساخته می شود و به راحتی در مکان های پرتردد کاربرد دارد. همچنین به دلیل نزدیک بودن به محل پارک اجرای آن در محل های پرتردد بسیار استقبال می شود.
نحوه عملکرد پارکینگ مکانیزه روتاری
پارکینگ روتاری همانند یک چرخ و فلک به نظر می رسد. با این تفاوت که چرخش در پارکینگ روی مدار بیضی شکل انجام می شود. امکان اجرای پارک خودرو در پایین ترین نقطه وجود دارد، در حالی که ممکن است خودرو بعدی در پالت های بالاتر قرار گیرد. برای خروج از پارکینگ نیز سیستم های مختلفی مانند صفحات لمسی، کشیدن کارت یا ارائه رمز از پیش تعریف شده و حتی اثرانگشت اجرا می شود که با فراخوانی کابین مورد نظر به راحتی خودرو خود را خارج می کنید.
ویژگی های پارکینگ روتاری مکانیزه
این سازه از یک فونداسیون بتنی طبق استانداردهای ویژه نصب می شود. دارای دو ستون اصلی در قسمت جلو است و در قسمت عقب دستگاه یک لوله رابط متصل به شاسی پارکینگ حضور دارد. در موارد زیر با دیگر ویژگی های ساختاری این سازه آشنا می شوید:
- هر کابین محل پارک یک خودرو را تشکیل می دهد. با توجه به ظرفیت درخواستی، پارکینگ از نظر مکانیکی اجرا می شود.
- سیستم کنترل هوشمند این پارکینگ بر پایه برنامه نویسی طراحی شده است. صاحبین خودرو به کمک صفحه لمسی تنظیمات لازم را انجام می دهند و با اعلام شماره محل پارک، خودرو خود را فرامی خوانند.
- این طرح پارکینگ در دو تیپ از نظر ابعاد قابل اجرا است که تیپ اول برای پارک ماشین های سواری یا سدان پیشنهاد می شود. تیپ دوم، مناسب ماشین های شاسی بلند است.
- برای ساخت پارکینگ های مکانیزه روتاری سواری به دلیل کاهش ارتفاع سازه، با کاهش هزینه ساخت اولیه روبرو می شوید. در واقع ارتفاع هر پالت از کف تا زیر ستون 1.85 متر است.
- پارکینگ های مناسب شاسی بلند دارای ارتفاع پالت حدود 2.10 متر از کف تا زیر ستون هستند.
قیمت پارکینگ روتاری
هزینه پارکینگ چرخ و فلکی با توجه به تعداد پالت ها مشخص می شود. همچنین متریال اجرایی و ارتفاع آن روی قیمت تاثیرگذار است. امروزه برندهای مختلفی در زمینه تولید پارکینگ های مکانیزه فعالیت دارند که هر کدام با توجه به تجربه و مهارت اجرایی ممکن است هزینه متفاوتی اعمال کنند.
کلام آخر
ساخت پارکینگ روتاری برای بسیاری از محیط های تجاری، اداری و مسکونی فرصت ویژه ای است. زیرا دیگر صاحبین و افراد حضور در ساختمان دغدغه پارک خودرو و ناامنی پارک در خیابان را ندارند. از طرفی هزینه های تعمیر و نگهداری پارکینگ های مکانیزه چیز قابل توجهی نخواهد بود و تنها با پرداخت هزینه ناچیز به صورت ماهانه فضای مناسب و کاربردی آماده سازی می شود.
برای کسب اطلاعات در مورد خرید پارکینگ مکانیزه چرخ و فلکی می توانید با مشاورین فروش تماس بگیرید. آنان نسبت به سوالات شما مسئول هستند و بهترین پیشنهادها را در اختیارتان قرار می دهند.